top of page

Trafik, Fordon & Lagar

Trafik

På Kreta råder som i övriga Grekland – Högertrafik.

Att köra bil eller mc på Kreta kräver lite mer av dig som trafikant än hemma i Sverige, speciellt då vägar och skyltning är lite som det är...

Det har blivit bättre dom senaste åren och man har satsat en del på att förbättra i trafiken.

Men en nollvision som i Sverige är svår. Det är trafikanten som ansvarar i trafiken här.

Det spelar ingen roll om cyklister cyklar helt åt skogens fel. Du som är utbildad ska anpassa din körning i trafiken.

 

Här har vi lagt upp en liten (om än skämtsam) lista att ha i minnet innan du sätter dig i bilen här nere.

Tänk även på att vägar utan skyltning är högst 50-väg. Och inne i byar gäller ibland 40 km/h.

Till skillnad än vad många tror, är det faktiskt förbud mot att använda signal (tutan) i onödan.

Många använder fortfarande utsträckt arm vid sväng, speciellt mopedister.

 

Skatter & Avgifter

I Grekland måste man ha en fordonsförsäkring samt erlagt vägskatt för att få framföra ett fordon.

Vissa fordon är helt befriade från skatt men måste ändå betala försäkring.

Ni kan enkelt betala er vägskatt via vår länk ni hittar här.

Det är även lag på att ha en reflexväst och varningstriangel i alla bilar.

 

Lite skämt i allvaret...

Att tänka på, och lite ”lokala vägregler” på Kreta:

 

  • Få fordon stannar vid övergångsställe! Ha koll åt båda hållen (som gångtrafikant).

  • Få stannar helt vid Stoppskylt. Oftast sackar man ner, men kör vidare - Var uppmärksam!

  • Utfartsregel gäller (uppenbart) inte gubbar i pickups, var uppmärksam!

  • Bussar stannar ofta strax innan övergångsställe! Var uppmärksam!

  • Färdriktningsvisare (Blinkers) används endast av 0,0005% av befolkningen.

  • Fordon inne i cirkulationsplats ska ge förtur åt fordon på väg in.

  • Gult ljus (Orange) innebär att många gasar på innan det slår om.

  • Boskap på vägar är vanligt. Håll låg hastighet när du kör förbi.

  • Heldragen linje betyder att många kör om oavsett. Så, ha koll bakåt.

  • Många skär kurvorna – Håll lite åt höger/vänster vid kraftig kurva.

  • Pickups kör mitt på vägen, över mittlinjen! Vanligt, Vänj dig vid detta.

  • Bilen bakom ligger tätt intill din bil. Samma här, Vanligt – Vänj dig!

  • Pickups kör i 20 km/h på 50 och 70 -vägar. ….Så är det bara.

  • Som bilist utanför stan, tutar man lätt när man kör om en moped (som -här kommer jag).

  • 90% av mopederna har inga sidospeglar.

  • Det är inte ovanligt att mopeder kör om på höger sida bilen vid trafikljus (speciellt mc-bud).

  • Vid blinkande gult trafikljus, gäller Högerregel - inte Stopplikt.

  • Det är inte ovanligt att placera sig lite åt höger i körfältet, innan man svänger vänster.

  • Bilstol för barn under 4 år är obligatoriskt.

  • Trafikskyltar kan ibland vara placerade på så sätt att man missar dom - Var uppmärksam!

  • Barn under 10 år fyllda får inte sitta i framsäten under färd.

  • Det är förbjudet att tala i telefon under körning av fordon (även moped/mc).

  • Det är lag på att ha båda händerna på styret/ratten under körning (även cykel och motordrivna 3 & 4-hjulingar).

  • 0,05% alkohol i blodet är minimum (själv anser vi att sprit och körning inte hör ihop - ta Taxi!).

  • Ljus på fordon används inte dagtid. Vissa fordon och nyare mopeder och mc har dock automatiskt halvljus.

  • Har du helljuset på när du kör igenom stan - Kan det bli böter av polis.

  • Förbud att parkera mindre än 5 meter innan en korsning.

  • Förbud att parkera mindre än 15 meter innan en busshållplats.

  • Varningsblinkers används till allt ifrån parkering till att hinna uträtta ärenden.

  • Förvåna dig inte om en bil som lätt touchar din bil, bara kör vidare.

  • Att ignorera polis är en dödsönskan!

 

Böter

Böter tilldelas på plats av polis. Och förväntas betalas inom 10 dagar.

Böterna betalas på närmaste bank eller kommunkontor och inte till polis på plats (OBS!)

Förr gick det att betala halva summan, för att senare betala resterande belopp. Detta gäller sällan längre.

Får du böter, även en trafikbot. Vänd dig till en Turistinfo. Här kan man hjälpa dig hitta rätt kontor att betala hos.

Böter betalas kontant, även på banken. Betalkort för böter brukar nekas i 9 av 10 fall.

 

Olika bötesbelopp (utan straffbelägg)

 

  • Rödljuskörning: €700

  • Ignorera Stoppskylt: €700

  • Inget bilbälte: €350

  • Ingen hjälm: €350

  • Prata i telefon under körning: €100 (utan handsfree)

  • Köra med t ex mat eller dricka i handen: €80

  • Framföra ett fordon utan klar sikt: €100 (indraget körkort i 30-60 dagar)

  • Köra fordon under alkoholpåverkan: €200 - €1200

  • Felparkering: €10 - €150 beroende på plats och tillfälle*

 

* Vid allvarligare felparkeringar kan även fordonets registreringsskylt plockas av.

Denna får man tillbaka hos polis vid uppvisande av kvittens på betald böter/bot.

 

 

Fordonskategorier (för grekiska körkort)

Körkort B

  • För körkort kategori B gäller minimum 18 år fyllda.

EU Moped AM (M)

  • För 50 kubik gäller minimum fyllda 16 år och innehav av EU körkort klass AM för moped.

  • Eller ett A1 körkort.

 

Motorcykel klass A1**, A2 och A

  • För 125 kubik gäller minimum 18 år fyllda och A1 körkort.

  • För fordon över 125 kubik, gäller minimum 20 år för kategori A2 eller A -körkort.

 

** Under 2021 infördes ”Kod 121”, vilken godkänner alla med ett Grekiskt körkort kategori B, att även framföra lätt motorcykel med högst kategori 125 kubik. Med speciell hänvisning till;

 

  • (A) Denna lag kan tillämpas personer som haft ett kategori B -körkort i mer än 6 år och är fyllda 27 år. Samt har tagit 5st A1 körlektioner(dokumenterade) på körskola (Läs mer under lag §4A-GG:18).

  • (B) Kod 121 gäller endast för fordon med semi automatisk växellåda eller helautomatisk växellåda.

 

Hyrbil

Minimum ålder för att hyra bil brukar skifta från 23 till 25 år fyllda.

Samt innehav av ett Europa-körkort i minst ett år.

Hör med uthyrningsstället innan ni ska hyra. Och kontrollera om helförsäkring ingår i hyran.

 

Många uthyrningsställen har ingen försäkring som täcker förare under 25 år.

Kolla gärna upp hela försäkringsbeloppet som täcks upp i försäkringen.

Var noga med att kolla så att försäkringen även täcker personskada.

Hyr ni MC/Moped? Var noga med att fråga om max försäkringsbelopp.

Hyra Moped / MC

Många njuter av vind i håret och även av njutningen av att färdas på ett tvåhjuligt fordon?
Om inget annat är det en underbar upplevelse att ha en "öppen" vy över landskapet och även fri aircondition.

När värmen slår på och solen står högt, är det skönt att färdas på en moped eller MC.

Med solskydd på huden och bra solglasögon tar du dig runt ön enkelt på två hjul.

Men det finns undantag och viktig information att ta till sig innan man ska hyra tvåhjuliga fordon;

Minimum ålder för att hyra moped eller motorcykel brukar vara följande;

  • 18 år fyllda för 50cc (AM, A, A2, A1).

  • 23 år fyllda för 125cc (A, A2, A1).

  • 25 år fyllda för 300cc uppåt (A, A2).

Många som ska hyra moped brukar prata om att man ska "hyra vespa" och köra runt ön med.

Vespa (italienska för "Geting") är en modell i scooterklassen som även kom att bli ett eget märke, vilken tillverkas av företaget Piaggio.

"Vespa" är alltså en modell på en motorcykel vilken håller lägst 100 kubikcentimeter, det vill säga 100cc.

Gränsen för moped är 50 cc, det vill säga oftast 49 kubikcentimeter.

Majoriteten av Vespor håller lägst 125cc och man måste ha ett körkort med kategori A, A2 eller A1 för att få lov att köra detta fordon. Man får alltså inte hyra en Vespa på ett B -körkort utan tillhörighet för kategorierna ovan.

Naturligtvis finns det modernare varianter av Vespan som håller 50cc men även dessa kräver ett körkort med behörighet AM*, ett så kallat körkort för "EU -moped".

Detta kan vara utfärdat till Klass I (max 45km/h) eller Klass II (max 25 km/h).

Och det är samma lag som gäller här; Utfärdat EU körkort med minst en av behörigheterna AM, A, A2 eller A1.

Såklart finns det andra mopeder att hyra än Piaggios Vespa -modeller. Och ska man köpa moped, är Vespan ett dyrt samlingsobjekt som kan kosta från 20.000 SEK uppåt för en 125cc från 70-80 talet med många mil på mätaren.

Vanligt att köra och äga på Kreta är en "Papaki", eller kort kallad: Papi (Anka).

Det kan vara en Honda från 60-70 talet i 50cc till 90cc eller andra märken som varit populära i Grekland i många år.

Till dagens mer modernare varianter av Papi som ungdomar gärna trimmar till oigenkännlighet.

Dessa kan köpas för priser mellan 600€ upp till 2000€ beroende på original eller ålder(utförande).

Dom flesta Papi är dyrare än nyare fordon mest för att dom är unika i sin kvalité.

Men även då Grekland sedan 60-talet haft Papi's rullandes på gator, är dessa även enkla att laga och lätta att få tag på reservdelar till. Många Papi's ärvs inom familjen och det är inte alls sällan man kört sin Papi sedan 70-80 talet.

*Värt att notera är att få uthyrningsställen hyr ut EU mopeder klass I och II utan ett AM körkortDet räcker alltså inte med att endast ha ett utfärdat kategori B körkort. AM -benämningen måste finnas synligt på körkortets kategorier.

Vissa länder i Skandinavien har M -benämning för AM. Vilket även detta måste finnas i kategorier på körkortet.

Inget "AM" i kategorin på ditt utfärdade Europa körkort, innebär att man kör olagligt i Grekland -Så enkelt är det.

Det finns en del oseriösa uthyrare vilka hyr ut EU moped utan ett AM körkort. Detta täcks inte av försäkringar och ni är ensam ansvarig för samtliga kostnader - Dina egna samt motpart och uthyrarens.

Har ni frågor eller behöver hjälp? Kontakta oss så hjälper vi er kostnadsfritt.

bottom of page