top of page
  • Skribentens bildRobban

Den Tysta, Bortglömda ”Elefanten i Rummet”.

Uppdaterat: 7 juni 2022

Nu blir det ett sånt inlägg igen!

Gnäll, tjat och kanske en aning omedvetet onödig information? Men, vem vet?

Alla kanske inte är lika införstådda med det här som AI, eller All inclusive medför småbyar?

För det handlar ju inte bara om att få fri glass till ungarna eller att inte äta ute på tavernor.

Eller att man kanske är mer benägen att ”lämna plånboken hemma”.

Det handlar om så mycket annat och mer än så - Mycket mer!


Sist jag skrev om detta tappade vi runt 150 pers som följer bloggen.

Det var såklart väldigt trist, men orden var behövda och måste bli sagda.

Då var det på tapeten nästan dagligen, det här med all inclusive.

Sen kom pandemin och AI försvann liksom ut i en dimma från Greklands-teman där ute.

Nu efter snart 3 år är det all idé att gräva upp AI-mumien och våga prata om den annars bortglömda och osynliga elefanten i rummet.

Varför då? Och, varför nu?


Många som kommer hit som turister ser inte det underliggande problemet.

Det gjorde jag själv inte heller för många år sedan. Man ser det från olika perspektiv.

Även om man har vänner här man besöker under sina veckor på semestern, kommer dessa sällan dela med sig om sina personliga fighter. Långt mindre om sin finansiella status.

Själva kärnan i detta inlägget handlar om dessa som faktiskt år ut och år in tar denna David mot Goliat -fighten i det tysta. Som knyter näven i fickan och ler när man tvingas jobba 18 timmar om dagen och trots det, gå back hela säsongen.

En fight man omöjligt kan vinna utan att trampa turismen på tårna – Pest eller Kolera.

Nej, det är ett känsligt ämne att ta upp.

Både som turist och som näringsidkare.

Bild från Sunwing komplex under vintern nått år tillbaka. Inga portar eller vakter som bevakar dygnet runt, hela året. Allt står framme, allt öppet och jag undrar om man valt Gated Community pga. stölder eller hålla oss lokalbor borta?

Viktigt att inleda med.

Eftersom mitt förra inlägg ”Ett inlägg emellan” upprörde en del så pass att man kanske tror att jag personligen är emot All inclusive som alternativ för de som behöver detta? -Så är inte fallet!

Vilket jag även understrukit i min text.

Jag har förståelse över valet av all inclusive. Man gör det utav egna anledningar.

Och även dessa är helt individuella och högst personliga. Inget förmynderi här inte.

Vad inlägget i sin helhet vill upplysa om, och naturligtvis måste rikta sig till de som kanske ännu inte gjort AI val under sin resa. Är att vara noga med att se på företagets approach mot AI:n man erbjuder. Och speciellt då - Hur och vad man specifikt gör för att främja lokala orten?

Inlägget handlar alltså INTE om att utpeka individers val om all inclusive, med alla anledningar man har, som något ställningstagande för att vara oansvarig och/eller främja missgynnande av någon form. Så har vi även klarlagt detta.

I inlägget, och i själva dess kontext. Är Ving det företag som omnämns i texten.

Ving är långt ifrån dom enda som erbjuder All inclusive. Och är långt ifrån ensamma på marknaden över att tillämpa sina egna åtgärder för att främja lokala företag och ort.

Detta är bara ett av alla företag som officiellt erbjuder AI, vilka även har valt att kommentera efter egna summeringar och egna policy's.

Ving är inte unika när det gäller erbjuda All inclusive här.

Men vi väljer Ving i detta inlägg eftersom man tagit det ställningstagande man har, och förmedlar detta till oss när vi efterfrågat offentlig information.

All text vi återpublicerar och citerar, är Ving's egna. Vilka vi även har källhänvisningar till.

Så för de som känner att vi ”pekar ut” Ving speciellt, måste förstå att detta görs utifrån Ving's egna val av text, uttalande och återhållsamhet av klar(begriplig) information.

Det är alltså Ving's marknadsföring och otydliga bemötande i ämnet vi tar upp, inget annat!

Våra egna erfarenheter utifrån att ha rest med Ving under ca 15 år som gäster på deras hotell, såväl som kunder av endast deras flygservice – Finns det inget att anmärka på mer annat än att Ving är enormt Professionella och erbjuder en service i sin egna världsklass. Vi har aldrig varit annat än helnöjda resenärer med Ving. Och för er som undrar, så har vi provat alla boenden Ving erbjuder i Makrigialos.

-Dom får 10 av 10 möjliga av oss. Så har vi även klargjort detta.

Inlägget hanterar Makrigialos och Vings närvaro här, samt deras utskick, inget annat!


Så, låt oss börja då..


Kappvänderi DeLuxe!

Sitter och kollar min e-post när plötsligt ett meddelande från Ving fångar min uppmärksamhet.

Gmail - Därför ska du välja All Inclusive
.pdf
Download PDF • 968KB

I utskicket promotar man AI, All inclusive, väldigt aggressivt och prompt.

Ni som hängt med i bloggen vet att vi skickat ut ett öppet mail till bland annat Ving ang. deras policy och arrangemang kring All Inclusive. Ni kan läsa allt i detta inlägget.

Ni vet kanske även att vi försökt få svar 4 gånger till efter utebliven bekräftelse på det första.

Ni kan även ta del av vårt nästa försök ett år senare i ett annat inlägg.

Här kan ni även läsa frågorna vi ställde och gick ut med i brist på svar.

Och slutligen kom då ett svar för en månad sedan – Alltså, ca en månad Innan detta All Inclusive utskicket!


Vilket utskick dessutom!

Med det iögonfallande ämnet och titeln:


-Därför ska du välja All inclusive!


- Intressant!, Hmmmm...

För att ni ska få en bild över varför jag reagerar, måste jag även få lagt upp själva svaret från Vings PR ansvarig, och i ärendet tilldelade kontakt i frågan.

I svaret delar man med sig diverse info vilken jag själv har hittat och även meddelat om.

En klipp-och-klistra konstruktion om deras steg mot ett klimat smartare och ”rättvisare” All inclusive. Ni kan läsa deras svar på våra frågor vi ställt 2 år innan (Mailsvar PDF):

Gmail - HELA KORRESPONDENSEN - Frågor kring All inclusive (AI) för bloggen Enkelbiljettkre
.
Download • 493KB

Så, inget nytt och definitivt inget svar på våra ganska allvarliga frågor i det öppna brevet.

I princip svarar man allmänt om ingenting i frågan, och refererar till deras hemsida för mer information om All Inclusive. I vilken det absolut inte finns svar på de frågor vi ställt i snart 4 år:

Sedan Juni 2019 har Enkelbiljett försökt få svar på våra öppet ställda frågor. Tuffa och kanske ifrågasättande? Absolut! Men inte omöjliga att svara på...

Man skriver om ”mål” man ska uppnå till 2030 och 2050. En del redan nästa år, 2023..

Men att restauranger, butiker, uthyrningsplatser och andra går på knä därför att dom stora hotellen gått ihop och arrangerar egna aktiviteter och konkurrerar ut lokala utbud, det skriver man inget om. Utan det är bara frid och fröjd med väl valda, lockande och klingande ord som:

  • Ha koll på budgeten - Lämna plånboken hemma.

  • Slipp söka en restaurang som ska passa alla.

  • All inclusive – Få tid över till det viktigaste..

  • Res utan att behöva tänka på notan.