top of page
  • Skribentens bildRobban

Den Tysta, Bortglömda ”Elefanten i Rummet”.

Uppdaterat: 7 juni 2022

Nu blir det ett sånt inlägg igen!

Gnäll, tjat och kanske en aning omedvetet onödig information? Men, vem vet?

Alla kanske inte är lika införstådda med det här som AI, eller All inclusive medför småbyar?

För det handlar ju inte bara om att få fri glass till ungarna eller att inte äta ute på tavernor.

Eller att man kanske är mer benägen att ”lämna plånboken hemma”.

Det handlar om så mycket annat och mer än så - Mycket mer!


Sist jag skrev om detta tappade vi runt 150 pers som följer bloggen.

Det var såklart väldigt trist, men orden var behövda och måste bli sagda.

Då var det på tapeten nästan dagligen, det här med all inclusive.

Sen kom pandemin och AI försvann liksom ut i en dimma från Greklands-teman där ute.

Nu efter snart 3 år är det all idé att gräva upp AI-mumien och våga prata om den annars bortglömda och osynliga elefanten i rummet.

Varför då? Och, varför nu?


Många som kommer hit som turister ser inte det underliggande problemet.

Det gjorde jag själv inte heller för många år sedan. Man ser det från olika perspektiv.

Även om man har vänner här man besöker under sina veckor på semestern, kommer dessa sällan dela med sig om sina personliga fighter. Långt mindre om sin finansiella status.

Själva kärnan i detta inlägget handlar om dessa som faktiskt år ut och år in tar denna David mot Goliat -fighten i det tysta. Som knyter näven i fickan och ler när man tvingas jobba 18 timmar om dagen och trots det, gå back hela säsongen.

En fight man omöjligt kan vinna utan att trampa turismen på tårna – Pest eller Kolera.

Nej, det är ett känsligt ämne att ta upp.

Både som turist och som näringsidkare.

Bild från Sunwing komplex under vintern nått år tillbaka. Inga portar eller vakter som bevakar dygnet runt, hela året. Allt står framme, allt öppet och jag undrar om man valt Gated Community pga. stölder eller hålla oss lokalbor borta?

Viktigt att inleda med.

Eftersom mitt förra inlägg ”Ett inlägg emellan” upprörde en del så pass att man kanske tror att jag personligen är emot All inclusive som alternativ för de som behöver detta? -Så är inte fallet!

Vilket jag även understrukit i min text.

Jag har förståelse över valet av all inclusive. Man gör det utav egna anledningar.

Och även dessa är helt individuella och högst personliga. Inget förmynderi här inte.

Vad inlägget i sin helhet vill upplysa om, och naturligtvis måste rikta sig till de som kanske ännu inte gjort AI val under sin resa. Är att vara noga med att se på företagets approach mot AI:n man erbjuder. Och speciellt då - Hur och vad man specifikt gör för att främja lokala orten?

Inlägget handlar alltså INTE om att utpeka individers val om all inclusive, med alla anledningar man har, som något ställningstagande för att vara oansvarig och/eller främja missgynnande av någon form. Så har vi även klarlagt detta.

I inlägget, och i själva dess kontext. Är Ving det företag som omnämns i texten.

Ving är långt ifrån dom enda som erbjuder All inclusive. Och är långt ifrån ensamma på marknaden över att tillämpa sina egna åtgärder för att främja lokala företag och ort.

Detta är bara ett av alla företag som officiellt erbjuder AI, vilka även har valt att kommentera efter egna summeringar och egna policy's.

Ving är inte unika när det gäller erbjuda All inclusive här.

Men vi väljer Ving i detta inlägg eftersom man tagit det ställningstagande man har, och förmedlar detta till oss när vi efterfrågat offentlig information.

All text vi återpublicerar och citerar, är Ving's egna. Vilka vi även har källhänvisningar till.

Så för de som känner att vi ”pekar ut” Ving speciellt, måste förstå att detta görs utifrån Ving's egna val av text, uttalande och återhållsamhet av klar(begriplig) information.

Det är alltså Ving's marknadsföring och otydliga bemötande i ämnet vi tar upp, inget annat!

Våra egna erfarenheter utifrån att ha rest med Ving under ca 15 år som gäster på deras hotell, såväl som kunder av endast deras flygservice – Finns det inget att anmärka på mer annat än att Ving är enormt Professionella och erbjuder en service i sin egna världsklass. Vi har aldrig varit annat än helnöjda resenärer med Ving. Och för er som undrar, så har vi provat alla boenden Ving erbjuder i Makrigialos.

-Dom får 10 av 10 möjliga av oss. Så har vi även klargjort detta.

Inlägget hanterar Makrigialos och Vings närvaro här, samt deras utskick, inget annat!


Så, låt oss börja då..


Kappvänderi DeLuxe!

Sitter och kollar min e-post när plötsligt ett meddelande från Ving fångar min uppmärksamhet.

Gmail - Därför ska du välja All Inclusive
.pdf
Download PDF • 968KB

I utskicket promotar man AI, All inclusive, väldigt aggressivt och prompt.

Ni som hängt med i bloggen vet att vi skickat ut ett öppet mail till bland annat Ving ang. deras policy och arrangemang kring All Inclusive. Ni kan läsa allt i detta inlägget.

Ni vet kanske även att vi försökt få svar 4 gånger till efter utebliven bekräftelse på det första.

Ni kan även ta del av vårt nästa försök ett år senare i ett annat inlägg.

Här kan ni även läsa frågorna vi ställde och gick ut med i brist på svar.

Och slutligen kom då ett svar för en månad sedan – Alltså, ca en månad Innan detta All Inclusive utskicket!


Vilket utskick dessutom!

Med det iögonfallande ämnet och titeln:


-Därför ska du välja All inclusive!


- Intressant!, Hmmmm...

För att ni ska få en bild över varför jag reagerar, måste jag även få lagt upp själva svaret från Vings PR ansvarig, och i ärendet tilldelade kontakt i frågan.

I svaret delar man med sig diverse info vilken jag själv har hittat och även meddelat om.

En klipp-och-klistra konstruktion om deras steg mot ett klimat smartare och ”rättvisare” All inclusive. Ni kan läsa deras svar på våra frågor vi ställt 2 år innan (Mailsvar PDF):

Gmail - HELA KORRESPONDENSEN - Frågor kring All inclusive (AI) för bloggen Enkelbiljettkre
.
Download • 493KB

Så, inget nytt och definitivt inget svar på våra ganska allvarliga frågor i det öppna brevet.

I princip svarar man allmänt om ingenting i frågan, och refererar till deras hemsida för mer information om All Inclusive. I vilken det absolut inte finns svar på de frågor vi ställt i snart 4 år:

Sedan Juni 2019 har Enkelbiljett försökt få svar på våra öppet ställda frågor. Tuffa och kanske ifrågasättande? Absolut! Men inte omöjliga att svara på...

Man skriver om ”mål” man ska uppnå till 2030 och 2050. En del redan nästa år, 2023..

Men att restauranger, butiker, uthyrningsplatser och andra går på knä därför att dom stora hotellen gått ihop och arrangerar egna aktiviteter och konkurrerar ut lokala utbud, det skriver man inget om. Utan det är bara frid och fröjd med väl valda, lockande och klingande ord som:

  • Ha koll på budgeten - Lämna plånboken hemma.

  • Slipp söka en restaurang som ska passa alla.

  • All inclusive – Få tid över till det viktigaste..

  • Res utan att behöva tänka på notan.



Tandlös strategi & framtidstänkande

Man vill gärna utmåla en bild av att man gör byn en tjänst via t ex deras ”Hållbarhets strategi” Där man även sticker ut hakan och pratar om att Bidra till positiv förändring, jobb och ekonomisk tillväxt som att skapa attraktiva sysselsättningsmöjligheter på våra destinationer”.

Låter det vara oklart om man verkligen varit utanför grindarna på sitt eget hotell? Naturligtvis finns det en helt fungerande motorik i byn vilken i allra högsta grad erbjuder "Ett fungerande samhälle".

Tvetydigt budskap - Man vill blidka en yngre generation samtidigt man tar ifrån byn möjligheterna för lokala företag och erbjuda dessa jobb och stanna kvar? Eller är det endast hotellkomplexen som har en patentlösning på arbetstillfällen?

Ett återkommande alternativ till varför man ska välja deras AI - Makry Gialos är inget fungerande samhälle! Och inte minst biter man sig i handen när man samtidigt vill spela på stora trumman och utpeka sig som den primära arbetsgivaren för byns ca 1500 permanent boende? -Trams!

Åter igen,

Det är hotellen som erbjuder dessa egna alternativ - istället för att promota och hänvisa till de lokala utbuden och leverantörerna vi sätter i fokus. Inte alla resenärer som använder sig av dessa tjänster. Inlägget riktar sig alltså inte till er som tar All inclusive på er resa.

I skrivande ögonblick har ingen av de tre(3) bil och MC uthyrningsfirmorna vilka ägs lokalt och anställer lokalt något samarbete med dom större hotellkomplexen – Två familjer lokalt i byn, en av en lokal familj via franchise. Ingen av dom har närmats av dom stora hotellen ang. samarbeten.

Inte heller har man blivit närmade av dessa i någon annan form heller t ex. Andra tjänster.

Och definitivt inte under 2019, vilket var året man enligt egen tidslinje skulle påverka området.

Vad man däremot har och har haft sedan 20 år tillbaka på sina hotell, är nära samarbete med t ex Amerikanska AVIS och Franska Investment ägda Europcar via Eurazeo. Vilka sitter i deras lobby på hotellet och erbjuder uthyrning till hotellgästerna över disk.

Vill man så erbjuds man även hyrbil samtidigt man bokar resan hemma.

Boka hyrbil i bokningen med en rabatterad kostnad.

En kostnad som jag även skrev om under 2019 och inkluderade kvitto från bokningen.

Där 7 dagars hyra för en liten bil landade på 95€ (ca 13€ /dag under högsäsong).

Vilket är omöjligt för dom lokala uthyrarna att kunna matcha.

Det räcker inte med att turisterna tar en eller två kvällar under sin vecka och vandrar ner mot byn. Man måste erbjuda ett solitt samarbete med de företag och näringsidkare som finns här, och det nu! Det går inte att vänta i 5-30 år till.

Man har fått använda byn i över 30 år utan att några oresonliga krav avkrävts dessa företag.

Och även om man anställt lite av befolkningen, har man faktiskt även ansvar för kommande generationer företagare i byn utanför lobbyn, inte bara kommande anställda för säsongen.

Lite lokala aspekter...

En nära vän till mig äger ett nystartat aktivitetsområde mellan Analipsi och Makry Gialos hamn. Själv försöker han överleva efterkälken av pandemin sedan deras primära näring stöp i botten 2019.

Han har försökt att ha en dialog med hotell lokalt utan framgång. Speciellt då han gärna vill kunna annonsera sin verksamhet uppe på hotellen, antingen via flygblad eller annonser t ex i foajé.

Detta fick han som svar att det inte är aktuellt samt att detta skulle vara en;

-Kostnad hotellet skulle få stå för” (som om papper och kopiering stjälper hotellen?).

Det kommer en annan variant, eller ”förslag”, här undertill...

Ni som av felgissning tror att vi inte förstår All inclusive, och att man faktiskt väljer detta som turist. Har helt fel. Naturligtvis är vi även införstådda med att resenärer reser med sin plånbok, även om det lockar med vyer och annat.

Man väljer det man kan, för att få ut det mesta av sin semester. Helt införstått.

Något annat vore konstigt. Även om det finns en hel del av er där ute som absolut inte känner sig hemma inom AI och de olika ”fördelarna” detta inskränker sina resenärer.

Och visst är det så att allt ifrån petiga barn i maten till behov av specialkost är en del av AI -valet för många. Trots att Makry Gialos är en mindre by, finns det faktiskt ett oerhört brett utbud av laktos, glutenfritt och veganska alternativ. Både i hyllorna snabbköpen tvärs över vägen såväl som på tavernorna (även Kretensiska barn har allergier).

Bara att fråga så hjälper man er.

Jag och Mia har även vi barn med speciella "krav", t ex att inte mixa mat på tallriken till att inte äta annat än mat "man ser vad det är". Det går alldeles utmärka att förklara för personalen så ordnar dom det till er. Naturligtvis.


Man lagar mat hela året där hemma till familjen och jobbar själv kanske?

Då är det skönt att slippa under semestern?

Absolut! Vi fattar och har själv varit där...

-Det är inte ni resenärer som alltid ska bära hundhuvudet.

Det är faktiskt researrangörerna främst. Som måste förstå och börja stå sitt kast för de nackdelar deras affärsidéer lämnar i sitt kölvatten. Detta innebär inte alltid förlorade summor,

Utan mer ofta livsskapelser och familjetraditioner som går i botten.

Däremot är det ni som resenärer som har sista ordet och kan påverka.

Ställ krav! Ställ frågor, även om dessa är obekväma.

Och acceptera inte enkla bortförklaringar.

Det är ni som har denna makten och hjälpa lokalbefolkningen.

Jovisst, Morsning korsning!

Själv hjälper jag en vän som även han idkar uthyrning.

Och som en del av sina nya planering inför 2021 och nu i 2022. Skulle ta fram nya strategi för att nå ut till kunder. Han hade en klar översikt om var hans kunder fanns och därför var det ”riktad marknadsföring” som var intressant. Jag var själv den som tog fram underlaget för presentationen.

Väl där på detta relativt nya hotellkomplex, fick man klart för sig att man bara accepterade uthyrning via deras disk, dvs. att uthyrning via deras hotell endast var godtagbart om det sker från deras lobby.

-Okej, inga problem, nytt möte bokades in - med nya förhoppningar.

Denna gången klart med personal och plan för att ha en liten del av lobbyn för att bemöta svar och bokningar. Bokningar av vilka hotellet själv fick egen marginal (25%).

Samt att min vän själv stod för allt som handlar om företagets utgifter t ex. tryckt material, erbjudanden, rabatter och kampanjer, försäkringar, löner m.m.

Allt var okej så pass. Men det fanns ett annat ”om”.

-Det skulle kosta 15.000€ utöver för att få sitta där under säsongen!

...Game Over!

-All näringsverksamhet i byarna där AI finns på hotellen, går i botten.”

Såklart inte. Men en större del av omsättningar för affärsinnehavare kommer från de få alternativ man har som affärsidé. Ska man även konkurrera mot dom större hotellen, vilka även är tilltänkta att dela med sig av sina gäster. Är det allt ofta ett slag i mått med David mot Goliat.

Om inget annat kan man ta del av deras inställning mot dessa små samhällen i t ex, citat:

-Mindre lokala restauranger och kaféer kan däremot få svårt att klara sig ekonomiskt om det finns ett All Inclusive-hotell i närheten. Men på många ställen där sådana byggts varken finns eller har det funnits ett fungerande samhälle. Där är det istället hotellet som skapar arbetstillfällen för många människor. ”

Ni hittar deras uttalanden i sin helhet här på deras sida om deras hållbarhets "Strategi”.


Vi kommer följa upp detta och göra allt vi kan för att bl.a. Ving ska ta det ansvar man utlovat samt försöka ta till sig att allt i deras text låter fint, Men om detta inte implementeras i byarna och bland lokalbefolkningen och affärsinnehavarna, spelar deras egenhändigt tillverkade ”goodwill” ingen som helst roll. Det är viktigt att det är detta som är det primära kring problematiken kring AI, inte miljöstationer och certifikat, i all ära.

Saken är den, att man utnyttjar alla som åker till Makry Gialos vilka inte väljer All inclusive.

Utan alla dessa skulle inget i byn överleva. Och det är just alla ni som åker på semester till mindre byar och väljer att inte ta AI som bidrar till att det fortfarande inte är en spökstad utanför hotellet.

Naturligtvis ser man fåtalet familjer som går omkring i hamnen, lite smått förvirrade.

När man går där med sin trolley, sneglandes på alla som sitter på uteserveringar och tavernor.

Ibland undrar man om dom bara ser det ”praktiska?” och inte helheten?

Kanske ingen riktigt förklarat för resenärerna om hur deras val faktiskt påverkar småbyarna?

- Jag fattar grejen.

Det är ekonomiskt och praktiskt för småbarnsfamiljerna, kan acceptera det.

Men, då och då kanske man kan göra som våra föräldrar och farföräldrar gjorde på sina äventyr – Att trots sina småbarn med sig, ta del av allt i att resa och besöka en ny plats!

Dom flesta tavernorna älskar att ha er barnfamiljer som besökare.

Man har fixat superfint till ungarna med lekhörnor och annat som gör att ni föräldrar kan slappna av och äta i lugn och ro. Det är inte bara hotellen som erbjuder detta.

Men, blir det egentligen så billigt med All inclusive? Låt oss kolla lite på taxan för AI hos t ex Ving i detta fallet.

Kanske inte lika praktiskt att ha glasspaket i frysen på hotellrummet?

Men en god gärning för lokalbefolkningen och den lokala näringsidkaren.

Ca 700kr per dag per person? - Nog för att ni kan äta er mätta hela familjen på uteserveringarna hela familjen - hela veckan. Vilka även erbjuder såväl Gluten och Laktosfria alternativ.


Framtiden, "AI -samhällen"?

Vill man låta utvecklingen gå mot liknande exempel som resmål i länder där endast Gated Community på hotellet fungerar. Pga. Kriminalitet eller annat som gör det omöjligt att ens gå utanför hotellkomplexets bemannade och bevakade grindar?

Om vi bortser från plånböcker och annat, kanske hotellets administrativa chefer vill erbjuda sina gäster lite med av landet man faktiskt befinner sig i? Då måste man låta turisterna möta lokalbefolkningen – på deras villkor!

I Chania boostar man sina lokala företag.

Ett exempel man hade önskat att man valde även på de mindre orterna vilka helt uteslutande är beroende av turisternas besök. Varför kan man inte göra detsamma för lilla Makry Gialos? Vi gläds åt att Ving i vart fall har rätt inställning i Chania.


Ränderna kanske går ur?

Jag hade hoppats att man en dag att svarar på de frågor som ställts.

Och nej! Åter -NEJ! Jag vill med detta inlägg vädja till er alla som primärt väljer All inclusive, att välja resa utan. Försök! Snälla. Det är endast ni som kan påverka hotell att ha en mildare inställning till AI lokalt. Och släppa in dom små och mindre aktörerna i byarna.

Och istället inte låta hänvisa till en plan värre än Gorbatjovs gamla Perestrojka-planer på 5 år... Fortsättning följer...

-När du kan säga nej till andra utan att känna att du måste förklara varför, har du på djupet lärt dig att säga ja till dig själv ..”

Ljud i tillvaron den sista tiden:

Tesher & Jason Derulo: https://www.youtube.com/watch?v=CTmKrwFu7wg

Summer in Crete (2018): https://www.youtube.com/watch?v=L44hPrsSOCg

Michalis Chatzigiannis: https://www.youtube.com/watch?v=AISD4QnHzVc

Freda: https://www.youtube.com/watch?v=0x761kJZ0nM

Midland: https://www.youtube.com/watch?v=8uM0PN8SWlE

Giorgos Alexandonakis: https://www.youtube.com/watch?v=GYvsolclxbw

Kommande på Agendan i Juni:

  • Turisterna har landat i Mackan & Kalo Nero.

  • Uti Vår Hage – ”Nytt i lådorna”

  • Har Robban börjat jobba än?

  • Flashbacks – Vi tittar tillbaka på resans små ljusglimtar … och massor av mer kul, trevligt och helt Underbara Makrigialos & Lassithi!

Glöm inte och Gilla Enkelbiljett / Kretabloggen´s Facebooksida och prenumerera på vår Youtube kanal! - Ingen registrering krävs!

Klicka bara på ”SUBSCRIBE” eller på den lilla klock-ikonen på youtube, så får ni alla uppdateringar direkt i luren. OBS! Att prenumerera eller läsa bloggen är gratis och kostar absolut ingenting!

Vill ni hellre läsa bloggen när och var ni vill? Hämta hem vår egna Kretabloggen App i telefonen eller paddan. Ni hämtar den helt gratis här: http://wix.to/gsBqDIs?ref=cl Ni kan även hämta hem den i er telefon via bloggen uppe i menyn under ”Länkar”.


Ha det gott på er!

Och Tack för att väntat på vårt inlägg.

Samt att ni tar er tid och läser vår Blogg!

Var rädda om er och anhöriga. Det finns bara en av dig.

Och var försiktiga - Simma lugnt där ute i livets ocean!

Goa hälsningar! /Robban

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page